Voorbereidingen - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Barbara - WaarBenJij.nu Voorbereidingen - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Barbara - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen

Blijf op de hoogte en volg Barbara

12 Juli 2014 | Nederland, Hardenberg

Morgenochtend, 5.15 uur, staat taxi Zweers voor de deur. Erik brengt me naar Schiphol. En dat is wel heel prettig, want het is makkelijk met de koffer en scheelt sjouwen. Mijn moeder komt een paar dagen op de veestapel passen. En in de tweede week komt mijn werkster de beesten verzorgen (en mijn huis schoonmaken ook nog :-) ).
Het is wel even goed nadenken over de inhoud van die koffer, want het weer in Ierland gaat van 17 graden naar 24 graden en van regen naar volop zon. Het is dus verstandig goed te kijken naar combinaties die ik kan maken voor allerlei soorten weer.

Van de week heb ik voor de 22ste een walvis- en dolfijnkijktocht geboekt vanuit Dingle. Het is een tocht van tien uur 's morgens tot vijf uur 's middags. Eerst naar een prachtig eiland (Great Blasket) met veel vogels, een middeleeuwse kloosterruïne en een megalitisch graf. Na drie uur vrije tijd daar gaat de boot nog drie uur de Atlantische Oceaan op. Er is 90% kans op het zien van dolfijnen en walvissen, dus dat komt vast wel goed. En misschien zie ik Funghi nog wel. Nee, geen schimmelsoort, maar een dolfijn die al vanaf 1983 in de baai bij Dingle zwemt. De mensen van de boten daar vertellen ook dat ze in ruim twintig jaar maar twee tochten hebben gehad, waarbij hij niet tevoorschijn kwam. Met die dolfijnen zit het dus wel goed, denk ik.

Voor overmorgen staat 's avonds een bezoekje aan Abbey Theatre in Dublin op de planning. Met dank aan de collegekaart van Windesheim, waardoor ik voor de helft van het geld naar binnen kan (je blijft een Nederlander hé?). Het is een toneelstuk van de Ierse schrijver Brian Friel genaamd 'Aristocrats'. Leuk om weer een Iers stuk in Ierland te kijken. Vorig jaar in Belfast zag ik 'The Sweetey Bottle', een stuk over de Troubles in Belfast in de jaren zeventig. Tegelijk zag ik ook het verschil in theaterbeleving in Nederland en Belfast. Hier zit iedereen stil te luisteren en wordt er niet tussendoor gepraat door het publiek. In Belfast kwamen mensen met glazen wijn en flesjes bier de zaal in. Tijdens het toneelstuk werd er door de zaal geschreeuwd naar het toneel, waarbij de acteurs gelijk ook antwoord teruggaven. De dame die naast me zat, legde uit dat dit vooral met het stuk te maken had, omdat het politiek beladen is. Het was een bijzondere ervaring.

En voor de rest? Geen idee, ik zie het wel. Het hangt van het weer en van mijzelf af: waar heb ik zin in? Guinness, dat zeker. En lekker ontspannen in de bergen wandelen, lezen en koffie drinken. Misschien mijn broer en schoonzus nog in Ierland ontmoeten, aangezien die er ook op dit moment zijn. Kortom: I'll see it, when I get there.

  • 12 Juli 2014 - 19:20

    Kim:

    Barb! Klinkt als een superleuke reis! Hoe vaak ben je er nu geweest? Ook leuk die culturele dingen. Ik ben benieuwd!

  • 12 Juli 2014 - 19:22

    Barbara :

    Wordt nu de derde keer en nog zeker niet de laatste keer. Nu met een huurauto langs de kust van Ierland rijden. Heerlijk! Enorm veel zin in!

  • 12 Juli 2014 - 22:37

    Marjanne:

    Barbara fijne reis en geniet ervan, ga je zeker volgen lijkt me prachtig vooral de dolfijnen.

  • 12 Juli 2014 - 22:53

    Barbara :

    Dank je wel!!! Ik ben ook heul benieuwd naar de dolfijnen en walvissen. :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hardenberg

Barbara

geschiedenisdocent - LWOO coördinator - Master SEN student - Ringer extraordinaire - paardrijder - lezer - Anglofiel - detective liefhebber - Guinness

Actief sinds 12 Juli 2014
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 12770

Voorgaande reizen:

26 December 2015 - 03 Januari 2016

Jeruzalem - Yad Vashem studiereis

13 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Ierland 2014

Landen bezocht: